Här sammanställer vi all info som gäller inför årets lopp så att du kommer väl förberedd inför din start på lördag.
Lämna gärna bilen hemma
Då vi i år vill att Bagges Torg ska vara en levande plats och innefatta vår folkfest, vet vi att det likt tidigare år kommer vara många som söker sig ned till torget på lördag. Vi rekommenderar därför att ni istället cyklar, åker kommunalt eller samåker för att lämna plats till mer långväga besökare. I år har även några parkeringsplatser försvunnit runt torget eftersom det pågår en ombyggnation av tågspåret.
Inför Lerumsloppet
Så hittar du
På fliken Hitta och parkera ser du kartor över området, hur du tar dig hit samt var de olika funktionerna finns i tävlingsområdet.
Omklädning, dusch och värdeförvaring
I samarbete med vår partner Actic Vattenpalatset har vi ombyte och duschmöjligheter endast ett långt spjutkast ifrån tävlingscentrum. Det är även här som ni kan förvara era värdesaker. Visa upp din nummerlapp i receptionen.
Nummerlappar
Nummerlappen, som är personlig och innehåller ett tidtagningschip, kan du hämta ut fredag kväll mellan kl. 17-20 i kommunhuset på Bagges Torg eller på morgonen före start från kl. 09.30 i nummerlappstälten, precis utanför kommunhusets trappa. Observera att nummerlapparna för Lerum energiloppet under tävlingsdagen delas ut vid starten för Lerum energiloppet.
Fredag 2/5 kl. 12.00 får du ditt startbevis skickat per sms och e-post. Du som anmäler dig senare får ditt startbevis direkt i samband med anmälan. Visa upp beviset när du hämtar ut din nummerlapp. Hämtar du ut nummerlapp åt en kompis, behöver du en skärmdump eller e-post på just det startbeviset.
Starttider och uppvärmning
Står till höger om ditt namn i startlistan, men vi har också samlat samtliga klassers olika tider för både uppvärmning och start här.
Under loppet
Banfunktionärer
Starten för samtliga banor går på Brobacken, som ligger intill tävlingscentrum, Bagges Torg, undantag Lerum energiloppet som har sin start på Bagges Torg. När du väl startar ska du följa cyklisten i täten, snitslarna som är uppsatta och vägvisarnas instruktioner. Observera att snitslarna ser likadana ut för alla banor. Totalt finns ca 55 vägvisare och banvakter runt banan för att hålla koll vid vägkorsningar och dels lotsa dig rätt. Vi har också en slutcyklist för varje start som cyklar efter den sista och ser till att allt är okej.
Vätska under loppet
Alla banor (förutom Lerum energiloppet) har Vattenpalatset som en vätskestation där vi serverar vatten och sportdryck från Umara. Dessutom har vi en vätskestation för 10 km-banen vid ca 5,5 km placerad vid Laggarns väg. Vi serverar även vatten, saft och sportdryck efter målgång.
Om något händer
Flera av våra banfunktionärer är utrustade med första-hjälpen-kit för att kunna hjälpa till med lindrigare skador. Vid allvarligare skador larmar vi 112. I målgången har vi ett Sjukvårdstält på torget, där vi även har tillgång till en hjärtstartare.
Efter målgång
Målfållan
Här delar vi ut deltagarmedalj, banan och vätska i form av vatten och saft.
Du som löpare kan sedan varva ned och samtidigt ta en sväng förbi vår partnerfålla för giwe aways, tävlingar och givetvis intressanta samtal med alla våra partners som gör detta lopp möjligt. Behöver du behandling efteråt kan du förboka gratis tid i vårt behandlingstält är.
Prisutdelning
Från klasserna P/F 12 år och uppåt har vi prisutdelning och vi har sammanställt antal pristagare och cirka-tider för prisutdelning här.
Mitt resultat
Du kommer dels få ett sms med resultat skickat till det nummer som angavs vid anmälan. Om du inte anmälde dig som Fun Run, kan du också se resultaten här.
Lerum energiloppet
Detta populära lopp för de allra minsta har en egen start och ett eget mål, då banan inte sträcker sig mer än 250 m runt torget och då loppet har regelbundna starter från kl. 11 t o m kl. 13:15
Anmälan inför och på plats
Anmälan inför loppet på webben är öppen till fredag 2/5 kl. 22:00. Därefter får du anmäla dig på plats på torget där vi placerar in dig i nästa lediga heat som passar dig.
Egen nummerlappsutdelning på plats
Lerum energiloppet har en egen nummerlappsutdelning vid sitt starttält under tävlingsdagen.
Barnen startar med olika starttider
När du anmäler på förhand får du välja bland de starttider som finns kvar. Kommer ni spontant på lördagen och vill springa, så får ni en plats i nästa lediga heat. Vi vill max ha 25 barn per heat för att det inte ska bli någon risk för olyckor eller för mycket intryck för barnen.
Föräldrarna får självklart springa med sina barn i detta lopp för att underlätta och skapa ännu bättre förutsättningar då vi är medvetna om att detta kan vara det första loppet vissa barn springer.
Belöning i mål
Här väntar medalj, bannan, festis och en fantastisk goodiebag från Lerum energi.
Läs mer om Lerum energiloppet här.
Varmt välkomna till Bagges Torg på lördag den 3/5-2025
Önskar
Lerum Friidrott genom Tävlingsledare Angelica Strandberg